בנוגע לאפריקה. איברהים מהמה

0 פורסם על ידי - 03/12/2016 - אמנות

EFIFO מגזין אמנות

מוזיאון תל אביב לאמנות: אמנות עכשווית ואפרו-פוטוריזם. וגם: מפגש עם האמן איברהים מהמה על התערוכה ״שבר״

אוצרת: רותי דירקטור
הפתיחה: חמישי, 8 בדצמבר 2016, בשעה 20:00

EFIFO מגזין אמנות. מוזיאון תל אביב, בנוגע לאפריקה-3

EFIFO מגזין אמנות. שרי סמבה, ציור שיש להגן עליו, 1993

 

האמנים המשתתפים: אבודיה, נורית אביב, לאונס רפאל אגבודז'לוּ, אוקהאי אוז'יקרה, אדג'אני אוקפו אגבה, בודיס איזק קינגלז, אבּיאל אמנואל, אליסיה מרסי, פרדריק ברולי בואברה, ברביזון החדש, נטליה זורבוב, אסיה לוקין, אנה לוקשבסקי, זויה צ'רקסקי נאדי, אולגה קונדינה, פיטר הוגו, אסתר מהלנגו, איברהים מהמה, ואנגשי מוּטוּ, זוולטו מטטואה, אבו בקאר מנסאריי, נאנדיפה נטמבו, מאליק סידיבה, שרי סמבה, דוד עדיקא, ואנורי קהיו, קולקטיב אנייה, לוסיאנה קפלון, אדם רוטברד, אריאל רייכמן

EFIFO מגזין אמנות. מוזיאון תל אביב, בנוגע לאפריקה-1

EFIFO מגזין אמנות. מאלאם גלאדימה-אחמאדו עם ג'מיס, ניגריה, 2005

התערוכה הקבוצתית המקיפה מציגה אמנות הנוצרת היום באפריקה, או מתייחסת לאפריקה, תוך התמקדות בנקודת מבט אפרו–פוטוריסטית, כדרך להדוף את העבר המיוסר של אפריקה ולנכס את העתיד, דרך עדשה תרבותית שחורה.

EFIFO מגזין אמנות. מוזיאון תל אביב, בנוגע לאפריקה-2

EFIFO מגזין אמנות. אדג'אני אוקפו-אגבה, הפוליטיקה של מארי סיקול, 2014

אפריקה שמדרום לסהרה נוכחת במלוא העוצמה ועל כל מורכבותה, בעשייה ובשיח האמנותיים של העשורים האחרונים. העבודות בתערוכה, משקפות את החיוניות והתסיסה שמניעות היום את אפריקה ואת מציאות החיים בה – כאוטית ולעיתים אכזרית וטראגית. העבודות נוצרו בעידן הפוסט-קולוניאלי, המוקדמות שבהן בשנות ה-60 וה-70 – "עשור העצמאות" של אפריקה, ומתבקש לקרוא אותן הן כמקרים פרטיים והן כביטויים של הקולוניאליזם והשלכותיו, דרך ניסוח מחדש של הגוף, הנוף והתרבות האפריקאיים. עבודות שנוצרו בארץ, נותנות ביטוי ל"אפריקה הקטנה" – הקהילה הגדלה והולכת של מהגרי עבודה ומבקשי מקלט אפריקאים בדרום תל אביב. הן משקפות היבטים שונים של הקשר אפריקה-ישראל, ושל האופן שבו אפריקה נטמעה בדמיון, בפנטזיה ובמציאות הישראליים.

EFIFO מגזין אמנות. מוזיאון תל אביב, בנוגע לאפריקה-4

EFIFO מגזין אמנות. מאליק סידיבה, ערב חג המולד, 1963

המושג אפרו-פוטוריזם, מתייחס למוזיקה שצמחה בשנות ה-60 בקרב אפרו-אמריקאים וליצירה שהתפתחה בהשראתה בתחומי השירה, הקומיקס, הקולנוע והאמנות. המושג חל היום על טווח רחב של יצירה שמשקפת פוטוריזם בגרסה אפריקאית. נרטיבים שונים משתקפים דרך מבעים ששוברים הבחנות מקובלות בין אמת לבדיה, בין מיתוס למדע, בין טכנולוגיה לרוחניות.

EFIFO מגזין אמנות. מוזיאון תל אביב, בנוגע לאפריקה-5

EFIFO מגזין אמנות. לאונס רפאל אגבודג'לו, ללא כותרת (מן הסדרה "אנשי השרירים"), 2012

מוזיאון תל אביב לאמנות
גלריה רב־תכליתית ע"ש לילי ויואל משה אלשטיין הבניין ע"ש שמואל והרטה עמיר
נעילה: 22.4.17

איברהים מהמה – שבר

9.12.16 – 22.4.17
מפגש עם האמן בתערוכה – יום שישי – 9.12.16 –  בשעה 12.00
אוצרת: רותי דירקטור

EFIFO מגזין אמנות. מוזיאון תל אביב, בנוגע לאפריקה-5-1

EFIFO. Art Magazine. Malam Dodoo National Theatre. Installation with Collaborators 1992 – 2016

איברהים מהמה (נ. גאנה, 1987) הוזמן ליצור עבודה עבור מפל האור, הממוקם במבנה החדש של מוזיאון תל אביב לאמנות. חומרי הגלם שאיתם עובד מהמה, הם שקי יוטה המשמשים לנשיאת קקאו, קפה ולאחר בלותם גם לנשיאת פחם.
השקים מיוצרים בהודו, או בבנגלדש, אך מוטבעת עליהם חותמת "תוצרת גאנה" ומהמה תופר ומחבר להם בדים שונים או חומרים אחרים. בעצם השימוש בשקים, שמכילים עליהם את עקבות הנדודים של מוצרים וחומרים, מהמה מאיר את האופן שבו הון וכוח עבודה נעים מאפריקה ואל אפריקה, מחליפים משמעות, ערך ומעמד. יריעות השקים, משמשות אותו ליצירת מיצבים גדולים המותאמים לאדריכלות ולסביבה שבתוכן הוא פועל.

EFIFO מגזין אמנות. מוזיאון תל אביב, בנוגע לאפריקה-5-2

EFIFO. Art Magazine. MALAM DODOO NATIONAL THEATRE. ACCRA CENTRAL GHANA. 1992 – 2016. Image taken by Ibrahim Mahama.

האמן איברהים מהמה חי באקרה, גאנה, ונחשב לאמן הצעיר המצליח ביותר הפועל היום בגאנה. למרות גילו הצעיר השתתף כבר בביאנלה בוונציה 2015 (שם כיסה סמטה ביציאה מהארסנלה בבדי יוטה) והוזמן להציג בדוקומנטה 2017.

EFIFO מגזין אמנות. מוזיאון תל אביב, בנוגע לאפריקה-5-3

EFIFO. Art Magazine. מחוץ לתחום (פרט), 2015-2014 הביאנלה ה-56 בוונציה

מוזיאון תל אביב לאמנות
המפגש עם האמן בתערוכה ללא תשלום (כלול במחיר כרטיס כניסה למוזיאון).
מפל האור, הבניין ע"ש שמואל והרטה עמיר.

 

Image of a share button

אין תגובות

השאר תגובה