ויצו חיפה: פָּנַי הזרים לי

0 פורסם על ידי - 29/10/2014 - אמנות

 

ב-6.11.14 תפתח במרכז האקדמי ויצו חיפה תערוכת צילום של האמנית יוליה מרקמן: "פָּנַי הזרים לי״

 

תערוכת צילום חדשה של יוליה מרקמן, במרכז האקדמי ויצו חיפה

ללא שם, אנגליה, 2013

 

מאת: אפי אליסי

בתערוכת  הצילום במרכז האקדמי ויצו חיפה, תציג מרקמן צילומי דיוקן וצילומים של המרחב ציבורי המנותק מהנוף האנושי, העבודות נעות על הקו שבין החשוף לנסתר ומנסות לבחון את מקום הגוף ואי נוכחות האדם האנושי. "פָּנַי הזרים לי" היא סופו של תהליך שארך שש שנים, בהם צילמה מרקמן גברים אנונימיים במפגשים חד פעמיים בביתם, אליהם הגיעה דרך מודעות שפירסמה בעיתונים (בניו יורק, לונדון וישראל).

 

תערוכה של יוליה מרקמן בויצו חיפה-2

ללא שם, אנגליה, 2014

 

יוליה מרקמן: "בחרתי לקיים מפגשים עם אנשים אנונימיים דרך פרסום מודעה במדיות שונות. המפגשים מתרחשים בבית המצולם או במקום אחר לפי בחירתו. כך למעשה, אני מוזמנת לחדור אל תוך מרחבו הפרטי של האחר/האנונימי. אנונימיות זו הינה מרכיב קריטי בעיניי, שכן עם הזמן הפנמתי שככל שההיכרות שלי עם המצולם קטנה (בלתי קיימת ככל שניתן), ישנה פתיחות שלא הייתה יכולה להתקיים אילו הייתה לנו היכרות מוקדמת, מטענים מן העבר או זיכרונות משותפים. במפגש מתקיימים שנינו- שני בני אדם במקום ובזמן נתון".

תמר סצמסקי, אוצרת התערוכה: "הצילומים הינם תוצר של מפגש חד פעמי, המושפע מיחסי הצלמת והמצולם בתיווך המצלמה. הם מהווים מסמך חברתי, ובה בעת משקפים את הלך רוחה של הצלמת. היא מזהה את עצמה בצילומים ומתייחסת אליהם כאל דיוקנאות עצמיים, במובן שיש ביכולתו של הצילום להוות עבורה מראה לעצמה שמעבירה את סיפורה האישי".

 

תערוכה של יוליה מרקמן בויצו חיפה-1

ללא שם. ניו יורק, 2013

 

מרקמן: "במפגש עצמו, למרות שאני זו שלוחצת על כפתור המצלמה, מתקיים שיתוף פעולה בינינו. אני נותנת לו במה ואפשרות לבחור את איך הוא רוצה להיות מיוצג, למעט מפגש מרתק אחד שהיה לי עם בחור אפרו אמריקאי עיוור (בן 34) מהארלם, ניו יורק, שפנה אלי דרך מודעה באינטרנט. את המודעה הוא קרא בעזרת מקלדת חכמה שמתרגמת לו טקסט כתוב לצליל. שוחחנו בטלפון ונסעתי לפגוש אותו. הוא לבש חולצה סגולה מגוהצת.
הוא סיפר שאיבד את ראייתו בגיל 9 עקב מחלה והיום הוא מדובב סרטים ועובד כקואוצ׳ר. הוא חי לבד בדירת חדר (מוזנחת) ואין לו קשר למשפחתו אך יחד עם זאת מדבריו נראה היה שיש לו הכל בחיים. כוחותיו הנפשיים היו מעוררי השראה והתפעלות.
במהלך הפגישה דברנו הרבה והסברתי לו על כל פעולה שאני עושה. שלא כמו במפגשים אחרים שבהם מתרחשת סוג של ״הופעה״- הן מצדי והן מצד המצולם (המצולם מופיע בשבילי ואני מצלמת ומבצעת סוג של 'מופע' מול המצולם, בעודי מסדרת את התאורה ומתעסקת עם המצלמה), במפגש איתו הייתי המתבוננת היחידה. לכל אחד יש סיפור, אני לא מעוניינת בלהציג את סיפורם האישי אלא לתת הצצה לתוך עולמם, באמצעות צילום, מנקודת המבט שלי".

 

צילום של יוליה מרקמן,  בגלריית המרכז האקדמי ב ויצו חיפה

ללא שם, אנגליה, 2014

 

סצמסקי: "העבודה חוקרת את מסורת היחסים בין הצלם למצולם וכמו כן משיקה למסורת הציור ולקשר ההיסטורי שבין הצייר למושא הציור שלו כמו גם למסורת של ציורי עירום naked/nude, אשר בעיקרה הינה מסורת גברית. כצלמת אישה הופכת מרקמן למתבוננת בגבר ובכך הופכת אותו למושא המבט שלה.
הדבר המניע את מרקמן בעבודתה, הוא החוויה האישית במפגש הטעון פסיכולוגית עם הגבר הזר. החיבור לנושא ה'זרות' נובע ,לדבריה, מעובדת היותה מהגרת, שהגיעה מאסטוניה לישראל בגיל 6. הצגת זהותם הפרטית של המצולמים אינה חשובה עבורה ולכן היא בוחרת להציגם כאנונימיים. היא מבקשת מהצופה להתבונן בדיוקן (הפרטי) ודרכו ללמוד ולשאול משהו על האנושי הכללי".

אוצרת: תמר סצמסקי

פתיחה:  6.11.14 נעילה: 7.12.14
הגלריה ע"ש מורל דרפלר במרכז האקדמי ויצו חיפה
רח' הגנים 21, המושבה הגרמנית, חיפה
שעות פתיחה: א'-ה' 10:00 – 17:00

יוליה מרקמן בוגרת המחלקה לצילום של המרכז האקדמי ויצו חיפה. בעלת תואר שני באמנות מאוניברסיטת Royal College of Art בלונדון. חיה ויוצרת בניו יורק. הציגה בתערוכות קבוצתיות בארץ ובחו"ל.

 

 

Image of a share button

אין תגובות

השאר תגובה