זריחה

0 פורסם על ידי - 09/12/2016 - אמנות ישראלית

EFIFO. מגזין אמנות

תערוכה חדשה בגלריה גרנד ART לאמנות עכשווית, בשיתוף החוג לאמנות, ביה"ס לאמנויות, אוניברסיטת חיפה

פתיחה: חמישי 15.12.16 בשעה 19:00
נעילה: 8.3.17

EFIFO. מגזין אמנות. ״ריחה״. בגלריה גרנד ART לאמנות עכשווית, בשיתוף החוג לאמנות, ביה"ס לאמנויות, אוניברסיטת חיפה-1

EFIFO. מגזין אמנות. מוריאל וולך (בעקבות מאנה) ללא כותרת. 2016. שמן על בד. 95 אורך 130 רוחב

אוצרי התערוכה: שירלי משולם בשיתוף אסי משולם אוצר תערוכת הבוגרים לתואר ראשון, החוג לאמנות, ביה"ס לאמנויות, הפקולטה למדעי הרוח, אוניברסיטת חיפה.
אמנים מציגים: מורג'אן אבו דיבה, היא ג'ובראן, מוריאל וולוך, שירלי מלאב, סלמא קורבי, זיו רפאלי

סדרת התערוכות זריחה (15.12.16) ודמדומים (8.9.16) שמוצגות בזו אחר זו, בגלריה גרנד ART לאמנות עכשווית, כוללות מבחר עבודות של בוגרי התואר הראשון בשנים 2016-2015 מהחוג לאמנות, ביה"ס לאמנויות, הפקולטה למדעי הרוח, אוניברסיטת חיפה, בשיתוף עם אסי משולם, מנחה ואוצר תערוכת הבוגרים, 2016 – 2015. המצע ההוראתי, האיכותי, מאפשר צמיחה והתפתחות של אמנים צעירים, בראשית דרכם. בעיקר, כשמדובר בעובדה שמחצית מהבוגרים הנם מהמגזר הערבי, דרוזים וערבים, ונדרשת רגישות ותשומת לב לאמצעי ביטוי בהיבטים של שפה, תרבות, סביבה, פרשנות, עיבוד, אותנטיות ומקומיות מול שעתוק וגלובליות, וזו גם ייחודיותו של החוג לאמנות, באוניברסיטת חיפה. בהקשר לכותרת מאמרו 'המציאות והשמש' של אסי משולם בהקדמה לקטלוג תערוכת הבוגרים לתואר ראשון, 2016, שבה מתאר הכותב באופן סמלי את המאבק של האדם לחתור לאמת ובו-בזמן לברוח ממנה, חשתי שעלי להמשיך את כוונותיו ואף לחזקן ולכנות את סדרת התערוכות בכותרות מטפוריות: 'דמדומים' ו'זריחה' שמתייחסות ליחסים שבין יוצר ליצירה ולתהליך הבשלתה מן הכוח, אל הפועל אצל הבוגרים- אמנים צעירים לעתיד, בליווי של המורים-האמנים הבכירים, ב-'העירם את תודעת התבונה' ממצבים של חלימה והרהור למימוש העצמיות, האמת הפנימית, היחסית, המוחלטת, ומה שנסתר ונאצל מהן.

EFIFO. מגזין אמנות. ״ריחה״. בגלריה גרנד ART לאמנות עכשווית, בשיתוף החוג לאמנות, ביה"ס לאמנויות, אוניברסיטת חיפה-2

EFIFO. מגזין אמנות. שירלי מלאב. מיצב פיסולי

התערוכה זריחה (15.12.16) מתמקדת במגוון רחב של המדיה האמנותית (צילום, וידיאו, מיצב, ציור) ובהצגת עבודות שמבטאות תכנים ונושאים שהבוגרות בחרו לעסוק בהן ושניתן להגדירן כ'טריטוריות פלאסטיות חד-פעמיות' ובמידה רבה ראשוניות, עבורן. זיו רפאלי ממקדת את המצלמה לעבר בתים נטושים וחפצים בסיסיים של בית (כיסא, אמבטיה, נעליים) בחיפוש אחר יציבות, ביטחון רגשי ותחושה של מציאות 'מובנת מאליה' אלא שדימוייה נותרים אניגמאטיים בבדידותם ובאיקונין של היותם ממוקמים במרכזם של מרחבים ריקים ומנוכרים. בשונה מכך, מורג'אן אבו דיבה, חקלאית, ילידת הכפר טורעאן, תרה בצילומיה אחר האור והתנועה. היא משתמשת בחשיפה ארוכה, פלאש, אור מנורת חירום, פנס וחוט שקצהו מחובר לצמר פלדה בוער, שזכור לה ממחוז משחקי ילדותה בכפר שלמרגלות ההרים. המציאות שבצילומיה סוריאליסטית, מיסטית ומוצפת בחזיון ובתנועה. עבודותיה עגונות עמוק באדמת כפר הולדתה ובזהותה האמיתית והספק מדומה, שמתגלה כאוטנטית ומהפנטת. סלמה קורבי והיא ג'ובראן עוסקות בחומרים ייחודיים, נבחרים, שמהווים פורמטים צורניים, חיצוניים שניתן לצקת לתוכם תכנים פנימיים, שמתאפיינים בהיבטים חברתיים, מגדריים, תרבותיים ואתיים. סלמה קורבי לשה פלסטלינה ברכות ובעוצמה הבעתית כאילו הייתה בצק-לחם בעל מרקמים פיזיים ורוחניים. דמות האישה עומדת במרכז עבודותיה של סלמה קורבי. מבקשת את עצמיותה, את החופש להיות טבעית, גועשת, נמתחת, מתכווצת ומתגמשת במרחב המצע הפלאסטי. הדמויות כמו קוראות תיגר על החלוקה הדיכוטומית ועל ניגודיות מגדרית ועם-זאת, הן מורכבות מעורערות ופגיעות. לעומתה, היא ג'ובראן בוחרת בצמחי הצבר, שגדלים בכפר 'קרע', בסביבת אזור מגוריה. היא ג'ובראן רוקמת אותם במחט וחוט אדום, כמו היו קעקועים בעור. הבשרניות העסיסית של צמח הצבר לצד עבודות-ניאון, שבהן מופיע דימוי משועתק של תפרחת, מובילים אל שרשרת ארוכה של עבודות אמנות רבות בתולדות האמנות, שצריבת הזיכרון שלהן מהדהדת בהיבטים של זהות, מקומיות, זיכרון, היסטוריה ותרבות. גם במיצביה הפיסוליים של שירלי מלאב, מופיעים צמחים, פרחים וענפים שרופים, אלא שהיא מתמקדת ביחסי הגומלין בין 'טבע פרעי', לבין 'טבע מתורבת' מוריאל וולוך מציגה סדרה המורכבת מעבודות וידיאו, ציורי-דיוקן וציטוטים מהעבודה הבר בפולי ברז'ר (Un bar aux Folies Bergère) של אדוארד מאנה משנת 1882. העבודות של מוריאל וולוך צוברות משמעות של תהליך והבנה עמוקה של שכבות והיבטים שנוגעים לפילוסופיה של האמנות, לתולדות האמנות, לפוסט-מודרניזם, ליחסי 'אובייקט – סובייקט' להיבטים של 'מהות הציור' להיבטים מגדריים, לדיוקן של הפרט והקולקטיב.

EFIFO. מגזין אמנות. ״ריחה״. בגלריה גרנד ART לאמנות עכשווית, בשיתוף החוג לאמנות, ביה"ס לאמנויות, אוניברסיטת חיפה-3

EFIFO. מגזין אמנות. מורג'אן אבו דיבה. ללא כותרת, 2016. הדפסת צבע על נייר

הזריחה מסמלת את הרגע שבו ניצוץ אור ראשון של השמש עולה מעל האופק ולמרות שמדובר באשליה אופטית, אמנים, סופרים, משוררים, צלמים ואנשים לרוב, מתייחסים אליה בפליאה, מתעדים אותה, מבקשים ללכדה ולשהות בקרבתה. באופן מטפורי, כותרת התערוכה מסמלת גילו ובהירות אך גם עימות בין שתי קצוות קונפליקטיביים (חושך ואור). לכידות בין שני רכיבי יקום. האדם, ככל שיהיה ספקן ובה בעת מאמין, חש בקיצו של עולם וכן ביקיצתו. מימד הזמן בזריחה הנו קריטי כמו-כן בזמן הדמדומים. המשורר, המתרגם והעורך טוביה ריבנר, חתן פרס ישראל לספרות לשנת 2008, ייחס חשיבות לזריחה ולמימד הזמן. בשירו 'זריחה' מתו ספרו 'שירים סותרים' באה לידי ביטוי גישה אינדיבידואליסטית נון-קונפורמיסטית במהותה, אשר עוסקת באדם ובטבעו. הזמן השבור שבו היש והאין נפגשים והניסיון לגשר על הפער התהומי ביניהם והזיקה החזקה שביניהם בא לידי ביטוי בשלוש שורות השיר "זריחה": "חושך // זאת את? // מבול של אור". זהותו של היוצר או האדם הניצב לכוד ביניהם, מתגלה במילותיו של ריבנר: "יפה העולם על קו הקץ". כך גם תערוכה זו ועבודות האמנות של הבוגרות, שניצבות בפער שבין רכיבי הקיום ורכיבי היצירה בהתגלות הראשונה של הוצאתה של היצירה מן הכוח אל הפועל.

EFIFO. מגזין אמנות. ״ריחה״. בגלריה גרנד ART לאמנות עכשווית, בשיתוף החוג לאמנות, ביה"ס לאמנויות, אוניברסיטת חיפה-4

EFIFO. מגזין אמנות. סלמא קורבי. הדמות הכפופה. פלסטלינה, 60 על 47.  צילום: ורהפטיג ונציאן

התערוכה דמדומים (8.9.16) התמקדה בציור ובייצוגים שונים של המדיה. הטכניקות, החומריות והתכנים שמופיעים בעבודותיהן של רונית ביננבוים, ענבל גרדוס, נדיה  כהן אימץ', ראניה  לאלא, רולא עודה ודניאל פאר, הדגישו את העיסוק ביחסי הגומלין שבין אופני ציור מסורתיים ושמרניים לבין ציור משוחרר, המאפשר מעברים עדינים בין ציור, רישום, הדפס וסקיצה. זהו ציור השואב השראה ממרחב תודעתי והשכלתי רחב, ומתמקד הן ב 'עצמי' והן וביחסו לקולקטיב.

 

גלריה גרנד ART לאמנות עכשווית
עופר גרנד קניון, קומה 3
דרך שמחה גולן 54, חיפה
שעות פעילות: א-ה 12:00 – 20:00, ו' 10:30-13:00
טל. 04-8121111

 

Image of a share button

אין תגובות

השאר תגובה