מ צ ע י ם

|
מגזין אמנות, מ צ ע י ם-2

תערוכה נשית בגלריית המרכז האקדמי ויצו חיפה:

עשרה גופי עבודה מוצגים אשר מתייחסים באופן אחר למושג: ״מצע היצירה״

מציגות: יעל אלבוים, נעמה אופנהיים, רונית אגסי, מיכל גולדברג, ענבל הופמן, מירית ויינשטוק, אסתר כהן, לילך מדר, רינת קוטלר, רות אור, לילית שמבון
אוצרת: ענת גטניו

פתיחה: 20.11.16 נעילה: 14.12.16

התערוכה הקבוצתית 'מצעים' היא תערוכה נשית. עשרה גופי עבודה מוצגים על ידי 11 אמניות (שתיים מהן בעבודה משותפת) אשר מתייחסים באופן אחר למושג: מצע היצירה. האמניות מתרחקות מן המצע הקונבנציונלי לרישום ולציור – הנייר או הקנבס, הופכות אותו משטוח לתלת-מימד, או מטשטשות את ההפרדה בין המצע לבין החומר שעליו, באופן שמשבש את התפקידים ביניהם.  מצע לעולם איננו ניטרלי, והוא נושא איתו מטען צורני ותוכני, שהעבודות מתייחסות אליו בדרכים שונות. התערוכה מציעה טווח רחב של התייחסויות למושג, ביצירות השונות זו מזו בחומר ובטכניקה.

 

מ צ ע י ם-10
יעל אלבוים. פרט, צבע מים תעשייתי על נייר משי

יעל אלבוים

מציגה עבודת קיר גדולה, מארג של ניירות דקיקים ועדינים היוצרים רשת המדמה כורי עכביש. על גבי ניירות משי שעברו שטיפות במים, נותרו שרידים לרישומי חרקים בצבע מים תעשייתי, זיכרונות מטושטשים לחיים שאורגנו במושבות. העבודה מתקיימת בפער שבין התוכן הקשה לנוכחות העדינה והפיוטית של החומר, ובין הד הזיכרון של המוות לחומרי והחי.
יעל אלבוים, אמנית ומטפלת באמנות, הקימה וניהלה את מגמת האמנות בבית הספר התיכון מנור-כברי. למדה אמנות במכון לאמנות באורנים ותואר שני בטיפול באמנות. הציגה תערוכות יחיד והשתתפה בתערוכות קבוצתיות. חיה ויוצרת בקיבוץ כברי.

 

מ צ ע י ם-3
נעמה אופנהיים, רישום על נייר קמח, צילום: דן חיימוביץ

נעמה אופנהיים

רושמת על גבי ניירות קמח עגולים, שמקורם בסין, מאלה המשמשים למאכל במטבח האסייתי. ה"ניירות" הלא-תקניים, פריכים ומתפוררים, וכך גם עדינות הרישומים הממוקמים בדרך כלל במרכז המצע. אופנהיים רושמת דימויים מכמירי-לב באקריליק ובעט כדורי, ובנגיעות של מכחול רטוב, הממיס ופוצע את המצע תוך כדי תהליך היצירה.
נעמה אופנהיים, אמנית פלסטית וקדרית, למדה ספרות אנגלית ותולדות האמנות לתואר ראשון ושני והמשיכה ללימודי קרמיקה בניו-יורק. כיום עוסקת באמנות רב-תחומית. הציגה תערוכת יחיד ומשתתפת בתערוכות קבוצתיות. חיה ויוצרת בתל-אביב.

 

מ צ ע י ם-6
רונית אגסי, רישום על נייר

רונית אגסי

מציגה סדרת רישומים על גבי ניירות דקיקים, ששימשו כניירות הפרדה על גבי תחבושות הגייניות, ושמרו על הפורמט שלהן. היא רושמת דמויות, חיות ונופים מעולמה הפרטי, באמצעות נקודות וקווקווים, אשר מאפיינים את השפה שפיתחה שנים רבות. הפורמט האורכני, והדגמיות הפרחונית המודפסת על גבי הניירות ומשולבת ברישום, נותנים לסדרה כולה נופח יפני.
רונית אגסי, אמנית פלסטית ותיקה, עוסקת ברישום וציור, בדו ותלת-מימד. למדה במכון לאמנות באורנים. הציגה תערוכות יחיד בגלריות ובמוזיאונים מרכזיים והשתתפה בתערוכות קבוצתיות רבות. יצירותיה מצויות באוספים רבים. חיה ויוצרת ברמת השרון.

 

מ צ ע י ם-9
מיכל גולדברג, עיר, מתוך הסדרה מיתולוגיה פוסט אפוקליפטית, נייר עץ זכוכית, תאורה

מיכל גולדברג

מציגה שולחן אור ובו מגזרות נייר שחורות מונחות בין שכבות של זכוכיות. העבודה  "עיר" מורכבת מדימויים של יופי קסום אשר מתגלים בהדרגה כתיאור שיש בו ניכור ואנומליות מטרידות – תיאור של עולם פוסט-אפוקליפטי. מבט-על וצפייה הדורשת תזוזה של הצופה, מאפשרים השתהות ופענוח הדרגתי של הנרטיבים. העבודה חוזרת אל הקראפט ואל החומר הממשי (עץ, זכוכית, נייר וצבע). היא מאזכרת את ראשית הקולנוע ואת תיאטרוני הצלליות.
מיכל גולדברג, אמנית פלסטית, בוגרת המדרשה בבית ברל, חיה יוצרת ביפו, הציגה בתערוכות קבוצתיות.

ענבל הופמן

יוצרת בתערוכה מיצב תלוי-חלל בו היא מתייחסת לאלמנטים אדריכליים בגלריה (עמודים וקירות). היא רושמת דימויים מופשטים בטוש שחור על גבי ניילון נצמד, באופן שהוא מהווה מצע וחומר בו-זמנית. קפלי הניילון הדקיק נבלעים בתוך הרישום והופכים לכתמים, לקווים ולצורות נפחיות וחומריות.
ענבל הופמן, למדה עיצוב גרפי באקדמיה לאמנות בצלאל, עוסקת באמנות פלסטית רב-תחומית, הציגה תערוכות יחיד והשתתפה בתערוכות קבוצתיות. חיה ויוצרת בתל-אביב.

 

מ צ ע י ם-1
Eye Am OK. מירית ויינשטוק, אובייקטים בנייר וואשי

מירית ויינשטוק

מציגה חלק מתוך סדרת עבודות שנעשו בטכניקה היפנית המסורתית של עשיית נייר וואשי, בה התמחתה בעת שהותה ביפן. בסיבים הצמחיים היוצרים את הנייר, נשזרו ונכלאו אובייקטים (ריסים וחלקי תכשיטים) והפכו לחלק בלתי נפרד מן המצע. סיבי הנייר הפכו בעצמם לחומר שהתערב בפעולת ה"רישום" שנעשתה עליו, עד לטשטוש הגבולות ביניהם. המיומנויות של ויינשטוק מתחומי האופנה והצורפות ניכרים בהתמקדות בחומר ובקראפט.
מירית ויינשטוק, אמנית פלסטית, מעצבת תכשיטים ואופנה, כשהיא יוצרת דיאלוג בין התחומים. בוגרת תואר ראשון באופנה בשנקר ותואר שני באמנות באקדמיה בצלאל. הציגה תערוכות יחיד והשתתפה בתערוכות קבוצתיות. חיה ויוצרת ביפו.

 

מ צ ע י ם-5
אסתר כהן, עט כדורי על דפי אטלס, 2016

אסתר כהן

מציגה סדרת רישומים על גבי מפות גיאוגרפיות ומדיניות ישנות של ארץ ישראל. על המצע המביא איתו דיון היסטורי-פוליטי ושאלות הנוגעות לנרטיבים לאומיים, היא רושמת בעט כדורי פשוט בכחול ובשחור פרחי בר הצומחים בארץ ובאזור, בפרטנות ודיוק המאזכרים את הרישומים הבוטניים של "צמחי ארצנו" משנות ה-50. אופי הרישום מתייחס בדיאלוג ובעימות למגוון הסימונים הקוויים של המפה. התבוננות מחודשת במפות אלה מעלה שאלות רבות על תהליך ההשתנות של המקום, אל מול מחזור הפריחה הקבוע בטבע.
אסתר כהן, ציירת ורשמת, בוגרת המדרשה לאמנות בבית ברל. הציגה תערוכות יחיד והשתתפה בתערוכות קבוצתיות  במוזיאונים ובגלריות, ויצירותיה מצויות באוספים פרטיים רבים. חיה ויוצרת בתל-אביב.

 

מ צ ע י ם-4
Prince Punk. לילך מדר, קולאז

לילך מדר

מציגה סדרות של קולאז'ים – מדיום מרכזי ביצירתה, המורכבים ממגוון רחב של חומרים ומצעים: צילומים ישנים, בולים, גזרי מגזינים ואובייקטים. מדר משחקת בחומרים – מפרקת ומרכיבה מחדש, מחברת ביניהם, מוסיפה עליהם, משנה אותם, ויוצרת קומפוזיציות בעלות נופח סוריאליסטי והומוריסטי. היא משתמשת בדימויים פופולריים החושפים קונבנציות תרבותיות, ובמיוחד אלה הנוגעות לייצוגי מגדר.
לילך מדר, צלמת, אמנית ומאיירת, עורכת צילום ומגזינים, ומרצה במחלקה לתקשורת חזותית במכון הטכנולוגי בחולון. בוגרת המחלקה לצילום באקדמיה לאמנות בצלאל ותואר שני בתולדות האמנות באוניברסיטת ת"א. הציגה תערוכות יחיד והשתתפה בתערוכות קבוצתיות רבות.

מ צ ע י ם-7
לילית שמבון, אבולוציה של ערכים, טכניקה מעורבת על נייר עיתון

לילית שמבון

מציגה חלק מסדרה ארוכה של עבודות נייר בשם "אבולוציה של ערכים", בה היא מטפלת בדפים מתוך אנציקלופדיות (וובסטר והאנציקלופדיה העברית) באמצעות רישום בעט פיילוט ובחוטים. המצע האנציקלופדי המכיל בתוכו מאגרי ידע מודפס, הופך למצע צורני, אליו מתייחסות פעולות הרישום שלה תוך דיאלוג מתמיד עם המצע: מחיקת שורות, יצירת קווים וכתמים חדשים, התייחסות לאיורים קיימים וכדומה.
לילית שמבון, בוגרת המחלקה לעיצוב טכסטיל בשנקר, ולימודי עיצוב תלבושות וסטיילינג לקולנוע ולתיאטרון. עסקה בפיתוח קולקציות טכסטיל ובארט לתכניות טלוויזיה. כיום עוסקת באמנות פלסטית. חיה ויוצרת בתל-אביב.

 

מ צ ע י ם-11
רינת קוטלר ורות אור, פוטוגרמות – רישום באור על נייר צילום

רינת קוטלר ורות אור

מציבות בחלל הגלריה גוף עבודות שעניינו חיבור בין פיסול לצילום. היצירה המשותפת התרחשה בחדר החושך: אובייקטים פיסוליים בעלי שקיפויות שונות אשר נבנו במיוחד, הונחו על גבי נייר צילום רגיש לאור לשם יצירת פוטוגרמות=רישום באור, ואלה הודפסו לבסוף על גבי נייר. המצע במקרה זה (נייר הצילום) שימר בתוכו, באמצעות האור את זיכרון האובייקט. ההדפסות מוצבות בשילוב של גלילי מתכת במצבי ביניים בין דו-מימד לתלת-מימד – הצבה המהדהדת את תהליך הרישום באור ואת הנייר כחומר גלם.

רינת קוטלר, צלמת ואמנית וידאו, בוגרת המדרשה לאמנות בית ברל, ובית הספר לאמנות סלייד, בלונדון. מלמדת צילום במדרשה לאמנות ובבי"ס לצילום מוסררה, ווידאו בתיכון תלמה ילין. הציגה תערוכות יחיד והשתתפה בתערוכות קבוצתיות . גרה ויוצרת בתל-אביב.

רות אור, אמנית העוסקת בפיסול וברישום, בוגרת המדרשה לאמנות בבית ברל, מלמדת בבית ספר "יחדיו" בקיבוץ רמת הכובש, מרצה במדרשה לאמנות בבית ברל. הציגה תערוכות יחיד והשתתפה בתערוכות קבוצתיות. גרה ויוצרת ברמת הכובש.

 

הגלריה של המרכז האקדמי ויצו חיפה
הגנים 21, המושבה הגרמנית חיפה. טל. 04-8562555
א'- ה'  10.00-18.00; ו' – 10.00-14.00; שבת וחג – סגור

 

פורסם בקטגוריה בתי ספר לאופנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תגובות פייסבוק