חיפוש

כיצד נקבע שווי היהלום בתכשיטים?

תכשיטי יהלומים נחשבים לתכשיטים היקרים ביותר, בשל השווי הרב של אבן החן שמשובצת בהם. לפני שאתם קונים תכשיט כזה, חשוב להבין מה השווי של היהלום עצמו לאור ההשפעה שתהיה על המחיר של התכשיט.

 

יהלומים

משחר ההיסטוריה היהלום היה נחשב לאבן חן יוקרתית. כיום, השימוש העיקרי שלו הוא בתעשיית התכשיטים, וגם כמובן בתור כלי חיתוך. בין אם אתם רוצים לקנות עגילי יהלומים, או אפילו צמידי טניס, חשוב לבין איך להעריך את השווי של היהלום.

יהלום בתכשיטים

משקל

הנתון הראשון וכמובן זה שהכי קל להבחין בו הוא המשקל של היהלום. יחידת המידה שבה בודקים את הגודל של היהלום היא קראט, כאשר כל 5 קראט הם שווי ערך לגרם אחד. לעיתים המחיר של היהלום נקבע לפי כמחיר לפי קראט, ואז יש להכפיל את המחיר של קראט אחד במשקל של היהלום. את הנתון הזה אפשר לראות כאשר מניחים את היהלום על גבי משקל מיוחד.

 

רמת הנקיות

נתון נוסף שכבר קשה יותר לראות בעין רגילה הוא רמת הניקיון של היהלום. את היהלום אנחנו מוציאים מהאדמה בצורה גולמית, ויש גבול לרמת הנקיות שאליה אנחנו יכולים לעבד אותו. המבחן של ניקיון היהלום נעשה רק על ידי התבוננות בהגדלה ולא בעין רגילה, שבה לעיתים קשה להבחין בהבדל שיש בין יהלום נקי ולכזה שמוגדר ברמת ניקיון פחותה.

 

צבע

הצבע של היהלום אינו צבעו האובייקטיבי אלא רק הדרך שבה הוא מגיב לפגיעה של האור בו. ככל שהיהלום פולט יותר אור, כך הוא יראה לנו יותר צבעוני. מבחינת מדרג הצבעים, היהלומים היקרים ביותר הם יהלומים אדומים, כאשר לא מדובר על יהלום בצבע אדום ממש אלא רק כזה שהגוונים אותם הוא מחזיר נראים לעין שלנו כמו אדום.

יהלום בתכשיטים

צורה

הצורה של היהלום היא הנתון האחרון שאותו צריך לבדוק, כאשר בתוכה יש שתי קטגוריות שונות. הראשונה נוגעת לצורתו הטבעית של היהלום, כאשר ככל שהצורה שלו סימטרית יותר כך המחיר יהיה גבוה יותר. הדבר השני קשור לחיתוך של היהלום. שתי הקטגוריות הללו יכולות להיבחן רק בעין מקצועית.

 

איפה לקנות

כפי שראיתם, הערכת שווי של יהלום היא לא דבר פשוט, ומעורבים בה מספר מרכיבים. לעין לא מקצועית קשה להבחין באותם מרכיבים, וזו בדיוק הסיבה שאת היהלום שלכם חשוב לקנות רק במקום אמין שאתם יכולים להיות בטוחים שייתן לכם הערכת שווי אמיתית. דבר נוסף שחשוב להקפיד עליו הוא חיבור מדויק של היהלום לתכשיט עצמו כדי למנוע נפילה לאחר זמן מה.

 

לסיכום

המחיר של יהלום נקבע לפי ארבעה פרמטרים. המשקל של היהלום הוא הנתון הבסיסי ביותר, כאשר מלבדו אנחנו גם בודקים את הצורה של היהלום, הצבע ומידת הנקיות שלו. חלק מהנתונים הללו לא יכולים להיקבע בלי עין מקצועית, ועליכם לברר את זה במקום אמין ומקצועי.

יהלום בתכשיטים

אולי תאהבו גם את