חיפוש

פיצה – מתי נכנסה לאופנה ופרצה לתודעה

מה היא ההגדרה האולטימטיבית לפיצה? פיצה – עלה בצק דק מכוסה במבחר גדול של מצרכים.

בדרך כלל ברוטב עגבניות, גבינת מוצרלה ובזיליקום – כך מוגדרת פיצה במילון למונחי אוכל איטלקי.

נכון, אפשר היה לצמצם את זה למילה ולומר פשוט ״שלמות״.

מה בעצם אנחנו כן יודעים ולא יודעים על פיצה?

 

כך זה התחיל

רבים מכם יידהמו לדעת שהפיצה, המזוהה עם אוכל איטלקי בעולם כולו, לצד הפסטה וגבינת הפרמיג'אנו למשל, לא עזבה באיטליה את גבולות נאפולי, מקום הולדתה, לפני תום מלחמת העולם השנייה.

גלי ההגירה האיטלקית לארצות הברית, בתחילת המאה ה-20 הביאו בכנפיהם, לצד הקוזה נוסטרה, גם את הפיצה, ועשרות ומאות פיצריות נפתחה בחוף המזרחי של ארצות הברית. וכך, עד שנות ה-50 של המאה הקודמת הפיצה הייתה מוכרת לאמריקאים יותר מאשר למרבית האיטלקים.

עם תחילת שובם של התיירים האמריקאים לאיטליה, בשנות ה-50 של המאה ה-20 החלו איטלקים זריזים לפתוח פיצריות בכל רחבי איטליה וכיום יש באיטליה למעלה מ-40,000 פיצריות. אגב, האיטלקים עצמם צורכים כ-2.5 מיליארד פיצות בשנה.

 

מתי הבינו שמדובר בלהיט?

בשנת 1889 נתבקש אופה נאפולטני מקומי בשם רפאלו אספוזיטו על ידי חצר המלוכה להכין פיצות עבור ביקורם המלכותי של המלך אומברטו הראשון ורעייתו המלכה מרגריטה.

אספוזיטו הכין 3 פיצות שונות והמלכה התאהבה דווקא בפיצה המסמלת את דגלה של איטליה – עגבניות (אדום), מוצרלה (לבן) ובזיליקום (ירוק). כמחווה למלכה קרא אספוזיטו לפיצה על שמה – מרגריטה – והיא הפכה לפיצה הנאפוליטנית הקלאסית.

 

הפיצה הנפוליטנית

פיצה כמו שאנו מכירים אותה החלה את דרכה כפיסת בצק שעליה שמן זית או שומן מן החי. העגבניות, שהגיעו לאירופה מאמריקה בשלב מאוחר יותר, עדיין לא נכנסו לתמונה. כשהעגבניות הגיעו לאיטליה השתמשו בהן עם הכול, תחילה בפסטות ואז גם על מה שהיה הפיצה הקדמונית – מעין פוקצ'ה עם שמן זית. אנחנו לא יודעים בדיוק מתי נולדה הפיצה הראשונה אבל מה שבטוח שהכינו אותה בנאפולי.

 

הפיצה הרומאית

הפיצה הרומאית נולדה כי אנשים אוהבים אוכל פריך, ואכן אחד הדברים החשובים בה הוא פריכות ממכרת. היא עבה יותר מהפיצה מהנפוליטנית, צורתה מוארכת ויש לה תחתית קריספית מאוד.
גם בשלב הקמח, בצק הפיצה הרומאית מעובד אחרת. בקמח הפיצה הרומאית יש יותר גלוטן וחלבון כך שהוא יוכל לספוח יותר מים מהשכנה מנאפולי. מלבד זאת, הבצק של הפיצה הרומאית עובר 2 שלבי עיבוד.

 

לסיכום

הפיצה הראשונה שפרצה לתודעה היא הפיצה הנפולטינית. שהיא כיום המוכרת בישראל כ-״פיצה נפוליטנה״ או בשפת העם – פיצה רגילה ללא תוספות.

הפיצה התחילה כמובן באיטליה וממש משמשת להם כסמל. לא ברור בדיוק מתי הפיצה הפכה להיות אופנתית וקפצה כל כך לתודעת העולם שבכל רחבי העולם פיצה הפכה להיות המאכל האולטימטיבי לכל הגילאים שאף פעם לא הצליח לשעמם אף אחד.

 

מאכל איטלקי

אולי תאהבו גם את

מגבר עור
סקין בוסטר

אי אפשר לעצור את התקדמות הזמן, ולמרבה הצער אי אפשר גם למנוע את ההשפעה של השנים על מראה עור הפנים. העור, שהופך עם השנים לדק

קראו עוד »
סוגי מיטות אופנתיות
הכירו 9 סוגי מיטה אופנתיים

בעולם המודרני והמהיר של היום, בתחום ההולך ומתפתח של עיצוב הפנים, האופנה חצתה את גבולות הלבוש והאביזרים, והטביעה את חותמה גם בחדרי השינה שלנו. חלפו

קראו עוד »
משקפי שמש מסוגננים
8 רעיונות לאקססוריז לגבר

אביזרים ממלאים תפקיד מרכזי בשיפור הסגנון של הגבר ובהוספת נגיעה ייחודית למראה הכללי שלו. משעונים קלאסיים ועד לכובעים מסוגננים, יש מגוון רחב של אביזרים זמינים

קראו עוד »